27 hours in Seattle

Så nu tänkte jag berätta lite snabbt om resan till Seattle! Vårt flyg gick 6 på morgonen, så vi var uppe redan 3.30. Ingenting jag rekomenderar om man inte måste. Men vi kom lätt och smidigt till flygplatsen, det var inga problem med att checka in och prick 6 var vi påväg. Precis när vi hade lyft så började de ljusna, och vi fick jättefin utsikt över San Francisco när vi lämnade. Sen somnade jag, och sov ända tills vi började landa i Seattle.
Så de första vi gjorde när vi tagit tåget in till Seattle var att gå och köpa paraply, för det är inget skämt, det regnar konstant i Seattle, haha. Men efter de så gick vi ner till de kända Pike Place Market. Där åt vi lite frukost.
Där låg också världens första Starbucks! Som de töntar vi är så var vi ju tvugna att ställa oss i kön. Det tog oss ungefär 22 minuter från de att vi ställde oss i kön tills att vi fick vår beställning. På ett "vanligt" Starbucks så tar det ungefär 5, knappt. Men det var fint. Det kändes som de hade behållt mycket av den gamla inredningen. 
Vi vandrade sedan genom själva Marketen. Där sålde de alla möjliga saker. Det var typ som en marknad och det var väldigt mysigt. Allt var under tak med så vi slapp regnet. Så efter mycket om och men hamnade vi vid den kända tuggumiväggen! Och ja, det är så äckligt som de låter. Det fanns den där äckliga tuggumilukten, och det var bara jättelustigt. Men ändå på något sätt häftigt att det fanns så mycket tuggumin på ett och samm ställe.
När vi hade sätt de skulle vi gå förbi en fiskdisk, och där hände de grejer. De hade hur mycket fisk som helst, och i mitten låg en hälleflundra. De tyckte jag var ascoolt, så jag skulle visa Emma. Alla som stod där och tittade stod en bit ifrån disken, så vi gick fram så vi stod nära (jag förstår nu i efterhand varför dom inte stod nära). Så medan vi står där berättar jag hur vi fångade sånna i Norge, och vi tänkte ta en bild på den. Men samtidigt så är de någon på andra sidan disken som drar i ett snöre eller liknanade så hälleflundran rör på sig, och både Emma och jag skriker i panik. ALLA runt omkring började gapskratta, och vi går där ifrån för vi bara skämms. Man kan ju tro att historian slutar där, men det gör den inte... fortsättning följer.
Sen begav vi oss till The Spaceneedle! Vi valde att åka upp i den, och lustigt nog så har jag inga bilder där ifrån. Visst var det coolt, men jag tror det var naturen som gjorde det. De är ju väldigt fin natur i Washington State.
Sen valde jag och Emma att gå för lite shopping, eller Emma. Så vi gick ner till stadskärnan så att säga och jag måste säga att Seattle är en jättemysig liten stad. På ett sätt påminde de om Sverige pågrund av all granskog runt omkring, och sen så påminde de också om San Francisco fast regning. Vi var positivt överraskade.
Senare på kvällen var vi och åt på en restaurang. Vi blev först placerade i bardelen på stället, så när de frågade efter våra ID och det visade sig att Emma inte var 21 än så var vi tvugna att flytta på oss. De har lite lustiga regler här i USA. Men efter lite mat så tog vi en kvällstur till Target innan vi gick tillbaka till vårt airbnb och somnade ganska tidigt, i och med att vi hade varit uppe sen 3.30. 
Följande morgon packade vi ihop våra saker och begav oss ner till Pike Place Market igen för att äta frukost. Det var på ett mysigt litet ställe med jättetrevlig utsikt. Då uppskattade vi verkligen Washingtons natur. Och här fortsätter även fisk historian! Så man besätllde maten vid en disk, och sen blev man serverad vid bordet. Så det är en kille som kommer med vår mat, han ställer ner den och sen tittar på han på oss och säger "are you the girls that got scared by the fish?". TYDLIGEN, gjorde vi väldigt stora intryck, och vi båda skämdes så mycket, haha. Det visade sig vara hans favoritställe i hela marketen, och det kan jag väl förstå. 
Efter frukosten gick vi ner till fiskdisken igen för att 1) kolla på när andra blev skrämda av hälleflundran, och det blev dom vilket fick oss att känna oss lite bättre, och 2) för att kolla på fish tossing! Jag tog inga bilder på de, men basically. Fisken låg i en disk så det var lättåtkomligt för turister och att titta på. Så när du ville köpa fisk fick du säga till en arbetare som gick där "ute" som sen började skrika och kasta fisken in till annan personal där dom bland annat paketerade och även resnade annan fisk. Så det här är en grej, att kasta in fisken och det var verkligen jättekul att kolla på. Så löjligt, men så kul. Jag hittade ett klipp på youtube som ni kan titta på.
Och det var det! för efter de behövde vi ta tåget till flygplatsen igen och sen bege oss tillbaka till SF! Och tur de, för vi lämnade 8 grader och regn och kom hem till 22 grader och sol. Underbart. Och nu har vi börjat planera vår nästa resa som troligtvis kommer ske i juli. Mer om de en annan gång dock, för nu ska jag och värdmamma titta på vår serie. Godnatt! 
#1 / / Assa:

Så trevligt,nu har jag varit där oxå.Du är världsvan nu med alla dina resor. Så roligt att få följa med.