2016: Jul, Aug, Sep

Vad sägs om en liten recap på vad som har hänt de senaste året?
 
JULI:
Jag firade Fourth of July med Sofia och hennes värdfamilj i Wissan, och sen spenderade jag mina sista dagar i Glenan med att packa och träffa lite andra kompisar. Den 7e juli flyttade jag till San Francisco, eller jag åkte till Napa först och mötte dom där. Och den första tiden i min nya stad så lärde jag känna värdfamiljen, jag turista mycket i början och det var även här jag träffade Mathilda för första gången. En bra månad med mycket nytt!
 
AUGUSTI:
Jag hängde mycket med barnen och värdfamiljen. Jag försökte väl lista ut livet lite här också. Eftersom T hade sommarlov så var vi mycket på zoot och försökte hitta på saker. Kommer inte ihåg så mycket, för det gick så långsamt men ändå fort, så himla lustigt.
 
SEPTEMBER:
EBBA KOM PÅ BESÖK: Det var seriöst en av de bästa veckorna detta året. Hade såååå kul och det var så kul att bara få umgås med henne, och Caisa med för den delen. Hade så himla kul. I september var det också en SUPERVARM helg. Sommaren här var ju inte så varm direkt, så när de var 30 grader en helg så höll vi på att explodera av värmeslag. Och i vanlig ordning jag och Mathilda på mycket bio också! 
 
 Resten av 2016 kommer när jag har kommit hem!
#1 / / Stephanie:

Hej!
Jag är au pair i Chicago och börjar min resemånad nästa vecka. Under en av mina veckor ska jag till San Fransisco och jag har några frågor. Jag skulle uppskatta jättemycket om du ville svara! Inget måste, men hade varit väldigt snällt.

Vart ligger platsen där du gungar på fotona, "framför" golden gate bron? Hade väldigt gärna viljat åka dit. Ser så härligt ut!
Hur tar man sig bäst runt? Finns det bra kollektivtrafik eller hur tar du dig runt i staden?
Har du några favoritställen eller smultronställen man måste gå till medans man är i SF?
Vad skulle du rekommendera att göra och se?
Vilka områden skulle du rekommendera?

Tack så mycket på förhand.

Svar: Hej,Va kul! Jag var Au Pair i Chicago innan jag förlängde med min nya familj i SF.

Gungan ligger på Kirby Cove Campingground. Om man är i stan så ligger den på andra sidan Golden Gate Bridge. Det är inte omöjligt att gå fram och tillbaka (man kan ta buss till bron och sen gå därifrån) men man får vara beredd på att det kommer ta ett tag! Vi gjorde så att vi tog uber dit (de var dock inte så lätt för gpsen visade lite lustigt och de behövde släppa oss en bit därifrån så vi behövde gå sista kilometern). Vi gick hem vilket var okej, mycket uppför dock!

Du tar dig bäst runt med antigen kollektivtrafiken i stan som jag tycker är jättebra!! Visst att det kanske tar en liten stund om du ska åka långt, men de går bussar hela tiden och överallt. Uber är annars väldigt billigt i stan så det är inte några problem de heller!

Jag gillar verkligen Fisherman's Wharf (där ligger bland annat pier 39 med alla sjölejon). Det är såklart mycket turister där, men trots det är det väldigt mysigt, speciellt när det är fint väder. Där bör man äta skaldjurssoppa i brödskål!! Det finns på stort sätt alla restauranger där nere så inte svårt att hitta, de är så gott!

Twin Peaks är kul för att man ser så mycket där uppe. Om ni vill till en strand (inte för att man solar och badar här, men för att det är fint) så skulle jag rekommendera Baker Beach, för därifrån ser man Golden Gate Bridge och den är bara lite mysigare än de andra enligt mig. Om du vill hikea så finns det en ö som heter Angel Island. Man måste ta en färja dit och så kan man spendera dagen där. Finns lite olika trails att gå. Vi gick bland annat till toppen och sen runt hela ön. Det finns ett litet café på ön, men vi testade inte de då vi tog med oss egen lunch. Bästa shoppingen är helt klart downtown i the mall och sen finns det massa butiker runt om. Därifrån kan man även åka cable cars om man orkar stå i kö (den är alltid jättelång!).

Dolores Park mellan Mission och the Castro är en jättemysig park med mycket aktiviteter, det är mycket som hänger där. Både de områdena är väldigt mysiga och det är mycket unga som hänger där. Även Noe Valley är mysigt om man har tid. The Marina är också ett jättemysigt område. Där finns små restauranger och småbutiker.

Sen vet jag inte om du gillar sushi, men bästa sushi stället finns där jag bor och jag måste rekommendera om du gillar de. Den heter Sushi Bistro. Du kan googla de så borde du få upp all info. SÅ GOTT!!!

Hoppas det kan hjälpa dig lite med din planering, hör av dig igen annars så ska jag se om jag kan hjälpa till igen. SF är verkligen är jättemysig stad, så jag hoppas du kommer tycka om det!!! Ha så kul!!
Mathilda Spjutö