Election day...

Jag har så länge sett fram emot valdagen här i USA. Det på grund av att det har varit ett väldigt uppmärksammat val, och för att jag är på plats i landet nu när det händer. Jag såg fram emot att få se USA välja sin första kvinnliga president! Men det var ju inte det SÅ HÄR valet skulle gå. Det var inte det här valet jag ville se.
 
Det gör mig rädd att det är så många människor här i USA som har röstat för en man som är rasist, sexist, som inte har någon plan för vad han ska göra som president. Det känns som att många här förstår inte hur stort det här valet är, och tror inte det påverkar någon annan än USA? Men hela världen tittar och hela världen blir påverkad. SVERIGE, blir påverkade. 
 
Jag förstår inte VARFÖR man vill att ens barn ska se honom vara president, i förhopnningsvis bara 4 år, och styra ett land. Varför vill man se honom som ledare som tycker kvinnor borde straffas vid abort? Varför vill man se honom som president när det enda han vill göra är att bygga en mur till Mexiko? Varför vill man se en värld med ledare som honom och Putin? Varför vill man se honom som president som kan fixa ett land "on his own"? Varför vill man se honom som president när han uppenbart inte vet hur man beter sig?? Jag har sett alla tre presidentdebatterna, och i vart enda ett, har han betett sig så himla oprofissionellt.
 
Det här är så overkligt? Jag förstår inte. Varför ska vi ta hundra tusentals steg bakåt i utvecklingen, när vi borde gå framåt? Min värdmamam var så upprörd och frågade sig själv hur hon skulle förklara för sina barn, sina döttrar, vad deras nästa president står för och tycker? Det gjorde ont i mig när hon sa det, för hon har rätt. Hur ska hon förklara för sina barn att deras nästa president kallar tjejer hemska saker, ser dom som objekt och inte tycker deras gamla nannies är lika mycket värda som vita människor eftersom de kom hit i hopp om ett bättre liv. Hur?
 
Jag antar att USA, och min värdfamilj, ska försöka smälta det här, och försöka förstå den hemska sanning som händer. Det enda jag vill är att Sverige lär sig något av detta, och inte gör samma misstag när vi har vårt nästa val.